Thursday, July 30, 2009

.:TeLuR MaSiN:.

Ni bisnes ternakan itik kwn aku hehehe...Skrg daa kuar tlur daa..Sape2 nk tempah blhla tempah ye..


RM9.00 = 10BIJI
UNTUK TEMPAHAN BLHLA CALL

SYAHRIR = 012-2794568
ATAU BLH EMAIL KT

eyla_syahzila@yahoo.com
YM PUN BLH KT EMAIL YG SAMA


























.:Doa Kesabaran:.

Tuhan, ajarilah daku untuk bersabar,
ajarilah daku untuk berjalan perlahan
Ajarilah daku untuk menanti-Mu
saat aku tak tahu jalan yang harus kulalui.
Ajarilah daku untuk menahan napsuku
saat segalanya tidak mulus
Agar aku tetap tenang
saat orang lain menjadi tegang.
Ajarilah daku untuk menenangkan
hatiku yang penuh keresahan
Agar kudapat mendengar jawaban
yang Kau coba berikan.
Ajarilah daku untuk berserah, ya Tuhan,
dan berdoa tanpa gangguan sampai
Hatiku dipenuhi kedamaian yang mendalam
dan Aku memahami kehendak-Mu.

Monday, July 27, 2009

.:Announcement:.


Tarikh : 1 Ogos 2009 ( Sabtu ) Masa : 6.00 Ptg - 12.00 Mlm Tempat : Medan Letak Kereta BStadium Nasional Bukit Jalil



Kepada sume warga Terengganu yg berada di Kuala Lumpur,jomla g mkn2 kt bukit jalil pada 1 ogos 2009.sume free huhuhu....mkn smp pengsan hehehe..mcm2 ade.Utk mklumat lanjut jenguk kt laman web ni ye http://www.pesat.org.my

Friday, July 17, 2009

.:MyCat:.

Video ni dah lama aku amk,xslp aku 2thun lpas.Slah sekor kucing aku tu pun dh hilang skrg hehehe...tinggal lg sekor kt kampung tu..tu pun dah tua haahaa...

Wednesday, July 15, 2009

.:Si MaNgGiS:.

Manisnye rasa ko si manggis..heheh...

.:BuNga TeLuR:.

Ni la keje aku mlm2...Wt bunga telur utk kawin,semangat nk kwen hehehe...Aku wt skit je coz beli skit,utk bg kt kwn2.Simple je aku wt,sje2 utk hilangkan boring aku mlm2.

lidi yg dah aku siapkn ngn riben n manik

kain‍ net

riben



bunga kecik

Yg ni dh siap,aku cucuk kan kt gbus dlu sblum msuk kotak

ni aku dah siap packing dlm kotak


Friday, July 10, 2009

.:TeScO:.


Pas mkn durian ila ajk g tesco nk bli myak itam utk servis kete dia.Sbb ade promosi kt tesco tu,so dpt murahla...Aku bli buah je n cofee mate tu..

.:Makan Durian:.

Sedapnye......

Smlam aku ngn ila teringin nk mkn durian,So pgla bli durian kt tepi jln kt umh aku tuh...Durian pun dah xbyk dah.Durian tu hrga 2biji 10ringgt,kck je.Aku ngn ila pun bodek2 abg jual durian suh tambah lg stu bji heheh..Abg tu ckp mn blh dik oii,nti sy kna mrh kt pakcik sy..Kiteorg bodek2 lg pastu dptla tmbh lg sbiji hehehe..Abg tu ckp jgnla sengeh2 lg nti sy cair plak,pastu kna tmbh lg stu bji lg kan..Kiteorg gelak je..Tp mmg btul kiteorg bodek2 lg,pastu sengeh2 suh tmbh lg sebiji yg kck pun jdla heheh...Abg tu ckp "kan dah ckp kna tmbah lg stu bji,dahla sengeh2 lg dia ckp hehehe..So jd 4bijila 10 ringgit huhuhu...Smp umh apa lg,trus ngap2 durian tu smp licin huhuhuh...

Tuesday, July 7, 2009

.:Daa Masuk Bulan Rejab:.


KELEBIHAN BULAN REJAB

Sabda Nabi s.a.w.: Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab, nescaya Allah
muliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari kiamat. Sabda Nabi s.a.w.:
Bulan Rejab Bulan Allah, Bulan Sya'aban bulanku & bulan Ramadhan bulan
umatku.

Kemuliaan Rejab dengan malam ISRAK MIKRAJnya,
Sya'aban dengan malam NISFUnya
Ramadhan dengan LAILATUL-QADARnya.

Malam awal Rejab mustajab do'anya.(Dalam Kitab Raudhoh Iman Nawawi)
* Puasa sehari pada bulan Rejab mendapat syurga tertinggi (Firdaus).

* Puasa dua hari dilipatgandakan pahalanya.

* Puasa tiga hari pada bulan Rejab d! ijadikan parit yang panjang, yang
menghalangkan dia keneraka (panjangnya setahun perjalanan).

* Puasa empat hari pada bulan Rejab diafiatkan daripada bala dan
daripada penyakit yang besar-besar dan daripada fitnah Dajal di hari
kiamat.
*Puasa lima hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur.

* Puasa enam hari pada bulan Rejab, keluar kubur bercahaya muka.

* Puasa tujuh hari pada bulan Rejab, ditutup daripada tujuh pintu
neraka.

* Puasa lapan hari pada bulan Rejab, dibuka baginya lapan pintu syurga.

* Puasa sembilan hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu,
MENGUCAP DUA KALIMAH SHAHADAH tidak ditolak dia masuk syurga.

* Puasa 10 hari pada bulan Rejab Allah jadikan baginya hamparan
perhentian di Titi Sirotolmustaqim pada tiap-tiap satu batu di hari
kiamat.
* Puasa 16 belas hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di
dalam
syurga dan orang yang pertama menziarahi Allah di dalam syurga.
* Puasa 19 belas hari pada bulan Rejab, dibina baginya sebuah mahligai di
hadapan
mahligai Nabi Allah Ibrahim a.s dan Nabi Allah Adam a.s.

* Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah
lalu. Maka mulailah beramal barang yang tinggi daripada umurnya
(pembaharuan umur).
Berkata Saidina Ali:

* Puasa Rejab 13 hari seperti puasa tiga ribu tahun.
* Puasa Rejab 14 hari seperti puasa sepuluh ribu tahun.
* Puasa Rejab 15 hari seperti puasa seratus ribu tahun.

Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan seperti kelebihan Qur'an atas
segala Qalam.

Puasa sehari pada bulan Rejab seperti puasa empat puluh tahun! dan diberi
minum air dari Syurga.

Puasa 10 hari pada bulan Rejab dijadikan dua sayap, terbang seperti kilat
di atas Titi Sirotalmustaqim di hari kiamat.

Puasa sehari pada bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumurnya.

Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan akhirnya seperti puasa sebulan
pahalanya.

Bulan Rejab Syahrullah (Bulan Allah), diampunkan dosa orang-orang
yangmeminta ampun dan bertaubat kepada Allah. Puasa Bulan Rejab wajib
baginya:

* Diampunkan dosanya yang lalu.
* Dipeliharakan Allah umurnya yang tinggal.
* Terlepas dari dahaga di hari kiamat.

Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah
tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebiji roti.

Sasiapa bersedekah pada bulan Rejab seperti sedekah seribu dinar,
dituliskan kepadanya tiap sehelai bulu ruma jasadnya seribu kebajikan,
diangkat seribu darjat, dihapus seribu kejahatan.

Ti! ap sehari puasanya pada bulan Rejab dan sedekahnya pada bulan Rejab
seperti ibadat seribu Haji dan Umrah. Dibina mahligai seribu bilik dan
seribu bidadari, lebih cantik daripada atahari seribu kali. Bulan Rejab
bulan Allah.

Bersedekah pada bulan Rejab dijauhkan Allah daripada api neraka kerana
kemuliaan bulan Rejab, Bulan Allah.Allah jadikan di belakang bukit Jabal
Qar bumi, yang putih yang penuh dengan Malaikat dengan panji-panji
berhimpun pada tiap malam Rejab meminta ampun oleh mereka kepada Umat
Muhammad. Allah menjawap: Telah aku ampunkan mereka!

Barangsiapa meminta ampun (bersitighfar) kepada Allah pagi danpetang 70
kali atau 100 kali, pada bulan Rejab di haramkan tubuhnya daripada api
neraka.

Sesiapa berpuasa sebulan pada bulan Rejab, Allah berseru kepadanya:
"Telah wajib hakmu atasKu, maka mintalah olehmu kepadaKu. Demi ketinggian
Ku dankebesaranKu, tidak Aku tolakkan hajatmu. Engkau adalah jiranKu
dibawah `arasyKu, engkau kekas! ihKu daripada segala makhlukKu, engkau
terlebih mulia atasKu. Sukakanlah kamu, tiada dinding antaraKu dan
antarakau".(dari kitabRaudatul Ifkar)

Puasa pada 27 bulan Rejab seperti berpuasa enam puluh bulan pahalanya.
Jika disertai dengan sedekah seperti puasa seribu tahun, kerana kebesaran
hari ISRAK-MIKRAJ.

Siapa melapangkan kekeruhan, kesusahan, kesempitan orang mukmin pada
bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya Mahligai yang besar di dalam
syurga Firdaus.

Siapa berpuasa tiga hari pada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya
(berjaga), seperti dia berpuasa tiga ribu tahun.Diampunkan baginya 70
dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya
daripada jasadnya, 70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang
suhuf (ketika Qur'an dinaik ketika berlalu di Titi Sirotalmustaqim.

Rejab ertinya ta'zim (kebesaran, keagungan, kemuliaan). (Rahmat, pemurah,
kebajikan). Kerana kebesaran, keagungan dan kemulia! an bulan Rejab itu
maka Allah limpahkan rahmatNya, kemurahanNya dan terhadap hamba-hambaNya
yang beriman dan beramal solih pada bulan Rejab, dengan berpuasa pada
siangnya dan beribadat pada malamnya. Demikianlah peri keistimewaannya
keagungan bulan Rejab itu yang dinamakan dengan BULAN ALLAH.

REJAB bulan menabur benih.
SYA'ABAN bulan menyiram tanaman.
RAMADHAN bulan menuai.

REJAB menyucikan badannya.
SYA'ABAN menyucikan hatinya.
RAMADHAN menyucikan rohnya.

REJAB bulan taubat.
SYA'ABAN bulan muhibbah.
RAMADHAN dilimpahi pahala amalan.

P E R H A T I A N
Beramalah menurut kemampuan masing-masing, jika tidak dapat
melaksanakannya janganlah ditinggalkan semuanya.

.:DeMaM.....:

Ubat selsema & Demam

Khamis ari tu aku da start selsema n xlarat sgt2.Nk wt kje pun xde mod.So aku amb ct sparuh hari.Mlam plak aku rs da truk sgt n lemah stu bdan,Eri bwk aku g klinik kt Gombak tu.Tgu dlm 5mnit tibala giliran aku msk bilik doktor,nsb baikla doktor pompuan,klu doktor laki aku segan skit hehe..Pas2 doktor tnye aku skt apa.Aku ckpla demam,First doktor tu tnye aku ade pg luar negeri tak,mklulmla skrg musim virus H1N1.Tkut gak aku bila doktor tnye aku mcm tu,heheh.Pastu dia cek2,cma demam biasa je pastu g amb ubt.Dptla 3 jenis ubt n mc skali,Sume skali RM29.00.Mhal la jgk,biasala swasta kn.Tp xpe bole klim balik kt ofis huhuhu..Aku dpt ubt demam n selsema,ubt selsema tu ade 2jenis.Satu utk mlm n stu utk pagi.Yg mlm tu mkn xsmp 10minit mata da layannn ngtuk daa heheh...

Wednesday, July 1, 2009

CERITA SEDIH YANG LAWAK

Tersebut al-kisah 2 insan bercinta... yang lelaki tu nama Razak, yang pompuan tu nama Fatimah. Razak ni panggil Fatimah ni sebagai 'imah' je (nak kasi nampak manje le tuh). Imah ni lak panggil razak ni 'abang' je cos diorang ni dah close, lagi pun razak ni lagi tua drpd imah 4 tahun. Entah macam mana, diorang ni kena berpisah dlm jangka masa 3 tahun. Razak tu kena gi UK . lama gak tuh... Imah ni kesepian le kat malaysia.

Bila dah pisah lama jugak.. kendian Imah boring dok umah sorang ...Ada lak mamat yg bernama Kamarul dtg jumpa Imah. mula2 Imah dgn Kamarul ni kawan je, Kamarul ajak gi shopping, gi makan satay kajang, gi bowling. Entah macam mana, hati Imah ni dah terpaut lak kat Kamarul nih... maka hilang la bayang2 Razak drpd hati Imah..

Setelah genap 3 tahun.. Razak pun pulang ke Malaysia. Beria2 le mamat nih nak jumpa Imah. belum sempat nak call Imah, Razak ternampak Imah dgn kamarul tengah date kat tengah2 town. maka berderai le jiwa raga Razak.. sedih je mamat tuh... tak lalu makan. at the same time.. Imah dok jalan2... sembang le dgn kawan2 dia.. ntah camna dia dpt tahu Kamarul tu laki org. Imah pun frust..cuba nak kembali kepada Razak. Masa tu dia lom tau lagi Razak ni dah balik Malaysia.

Razak pun memberanikan diri dia... jumpa Imah. dia gi le rumah Imah. muka Razak masam je.. Imah tanya le apasal masam. Razak cakap.."susah lah.. aku dah tau apa yang ko buat masa sepeninggalanku" Imah terperanjat... "err bila masa lak nih.. aku setia apa..." kata Imah razak berkata... tersedu2.. " Aku sudah tau perhubunganmu dgn dgn Kamarul ..." Imah terdiam... "tamat lah hubungan kita disini sahaja ..." tambah Razak. Razak amik gitar kapuk yg dibeli drpd UK tu...seraya berkata " dengarlah lagu ini..., khas untuk mu..." Razak start nyanyi sambil menatap wajah sedih Imah yg sedang menangis...

I can tell by your eyes
That you've probably been crying forever
And the stars in the sky
Don't mean nothing to you
They're a mirror
I don't wanna talk about it
How you broke my heart
If I stay here just a little bit longer
If I stay here won't you listen
To my heart, ohhh, my heart

Imah terdiam... masih menangis....Razak sambung...

If I stand all alone
Will the shadows hide the colours of my heart
Blue for the fears
Black for the night's fears
The stars in the sky
Don't mean nothing to you
They're a mirror
www.familiazam.com
I don't wanna talk about it
How you broke my heart
If I stay here just a little bit longer
If I stay here won't you listen
To my heart, ohhh, my heart

"Suara Razak terus mendayu2....

"My heart, oh my heart, this old heart........."
"I don't wanna to talk about it, how you broke my heart.
But if I stay here just a little bit longer,
if I stay here, won't you listen
to my heart, oh, my heart? My heart, oh, my heart!"

Razak ulangi phrase yg sama....Imah terdiam...walaupun air mata masih mengalir...

"My heart, oh my heart, this old heart........."
"I don't wanna to talk about it, how you broke my heart.
But if I stay here just a little bit longer,
if I stay here, won't you listen to my heart, oh, my heart?
My heart, oh, my heart!"

Setelah tamat lagu yang dinyanyikan oleh Razak untuk imah itu... tiba2 mulut Imah berkata ... " abang, Imah nak beritahu abang sesuatu" "katakan lah duhai Imah" jawap Razak dengan suara perlahan... " err... err..." kata Imah dlm keadaan bersalah..."katakan lah .. katakan lah Imah.. abang sanggup terima..." tambah Razak...perlahan2.. Imah berkata:

"Abang..."
"Sebenarnya... Imah tak paham bahasa Inggeris..."

Blogger templates

Thursday, July 30, 2009

.:TeLuR MaSiN:.

Ni bisnes ternakan itik kwn aku hehehe...Skrg daa kuar tlur daa..Sape2 nk tempah blhla tempah ye..


RM9.00 = 10BIJI
UNTUK TEMPAHAN BLHLA CALL

SYAHRIR = 012-2794568
ATAU BLH EMAIL KT

eyla_syahzila@yahoo.com
YM PUN BLH KT EMAIL YG SAMA


























.:Doa Kesabaran:.

Tuhan, ajarilah daku untuk bersabar,
ajarilah daku untuk berjalan perlahan
Ajarilah daku untuk menanti-Mu
saat aku tak tahu jalan yang harus kulalui.
Ajarilah daku untuk menahan napsuku
saat segalanya tidak mulus
Agar aku tetap tenang
saat orang lain menjadi tegang.
Ajarilah daku untuk menenangkan
hatiku yang penuh keresahan
Agar kudapat mendengar jawaban
yang Kau coba berikan.
Ajarilah daku untuk berserah, ya Tuhan,
dan berdoa tanpa gangguan sampai
Hatiku dipenuhi kedamaian yang mendalam
dan Aku memahami kehendak-Mu.

Monday, July 27, 2009

.:Announcement:.


Tarikh : 1 Ogos 2009 ( Sabtu ) Masa : 6.00 Ptg - 12.00 Mlm Tempat : Medan Letak Kereta BStadium Nasional Bukit Jalil



Kepada sume warga Terengganu yg berada di Kuala Lumpur,jomla g mkn2 kt bukit jalil pada 1 ogos 2009.sume free huhuhu....mkn smp pengsan hehehe..mcm2 ade.Utk mklumat lanjut jenguk kt laman web ni ye http://www.pesat.org.my

Friday, July 17, 2009

.:MyCat:.

Video ni dah lama aku amk,xslp aku 2thun lpas.Slah sekor kucing aku tu pun dh hilang skrg hehehe...tinggal lg sekor kt kampung tu..tu pun dah tua haahaa...

Wednesday, July 15, 2009

.:Si MaNgGiS:.

Manisnye rasa ko si manggis..heheh...

.:BuNga TeLuR:.

Ni la keje aku mlm2...Wt bunga telur utk kawin,semangat nk kwen hehehe...Aku wt skit je coz beli skit,utk bg kt kwn2.Simple je aku wt,sje2 utk hilangkan boring aku mlm2.

lidi yg dah aku siapkn ngn riben n manik

kain‍ net

riben



bunga kecik

Yg ni dh siap,aku cucuk kan kt gbus dlu sblum msuk kotak

ni aku dah siap packing dlm kotak


Friday, July 10, 2009

.:TeScO:.


Pas mkn durian ila ajk g tesco nk bli myak itam utk servis kete dia.Sbb ade promosi kt tesco tu,so dpt murahla...Aku bli buah je n cofee mate tu..

.:Makan Durian:.

Sedapnye......

Smlam aku ngn ila teringin nk mkn durian,So pgla bli durian kt tepi jln kt umh aku tuh...Durian pun dah xbyk dah.Durian tu hrga 2biji 10ringgt,kck je.Aku ngn ila pun bodek2 abg jual durian suh tambah lg stu bji heheh..Abg tu ckp mn blh dik oii,nti sy kna mrh kt pakcik sy..Kiteorg bodek2 lg pastu dptla tmbh lg sbiji hehehe..Abg tu ckp jgnla sengeh2 lg nti sy cair plak,pastu kna tmbh lg stu bji lg kan..Kiteorg gelak je..Tp mmg btul kiteorg bodek2 lg,pastu sengeh2 suh tmbh lg sebiji yg kck pun jdla heheh...Abg tu ckp "kan dah ckp kna tmbah lg stu bji,dahla sengeh2 lg dia ckp hehehe..So jd 4bijila 10 ringgit huhuhu...Smp umh apa lg,trus ngap2 durian tu smp licin huhuhuh...

Tuesday, July 7, 2009

.:Daa Masuk Bulan Rejab:.


KELEBIHAN BULAN REJAB

Sabda Nabi s.a.w.: Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab, nescaya Allah
muliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari kiamat. Sabda Nabi s.a.w.:
Bulan Rejab Bulan Allah, Bulan Sya'aban bulanku & bulan Ramadhan bulan
umatku.

Kemuliaan Rejab dengan malam ISRAK MIKRAJnya,
Sya'aban dengan malam NISFUnya
Ramadhan dengan LAILATUL-QADARnya.

Malam awal Rejab mustajab do'anya.(Dalam Kitab Raudhoh Iman Nawawi)
* Puasa sehari pada bulan Rejab mendapat syurga tertinggi (Firdaus).

* Puasa dua hari dilipatgandakan pahalanya.

* Puasa tiga hari pada bulan Rejab d! ijadikan parit yang panjang, yang
menghalangkan dia keneraka (panjangnya setahun perjalanan).

* Puasa empat hari pada bulan Rejab diafiatkan daripada bala dan
daripada penyakit yang besar-besar dan daripada fitnah Dajal di hari
kiamat.
*Puasa lima hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur.

* Puasa enam hari pada bulan Rejab, keluar kubur bercahaya muka.

* Puasa tujuh hari pada bulan Rejab, ditutup daripada tujuh pintu
neraka.

* Puasa lapan hari pada bulan Rejab, dibuka baginya lapan pintu syurga.

* Puasa sembilan hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu,
MENGUCAP DUA KALIMAH SHAHADAH tidak ditolak dia masuk syurga.

* Puasa 10 hari pada bulan Rejab Allah jadikan baginya hamparan
perhentian di Titi Sirotolmustaqim pada tiap-tiap satu batu di hari
kiamat.
* Puasa 16 belas hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di
dalam
syurga dan orang yang pertama menziarahi Allah di dalam syurga.
* Puasa 19 belas hari pada bulan Rejab, dibina baginya sebuah mahligai di
hadapan
mahligai Nabi Allah Ibrahim a.s dan Nabi Allah Adam a.s.

* Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah
lalu. Maka mulailah beramal barang yang tinggi daripada umurnya
(pembaharuan umur).
Berkata Saidina Ali:

* Puasa Rejab 13 hari seperti puasa tiga ribu tahun.
* Puasa Rejab 14 hari seperti puasa sepuluh ribu tahun.
* Puasa Rejab 15 hari seperti puasa seratus ribu tahun.

Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan seperti kelebihan Qur'an atas
segala Qalam.

Puasa sehari pada bulan Rejab seperti puasa empat puluh tahun! dan diberi
minum air dari Syurga.

Puasa 10 hari pada bulan Rejab dijadikan dua sayap, terbang seperti kilat
di atas Titi Sirotalmustaqim di hari kiamat.

Puasa sehari pada bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumurnya.

Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan akhirnya seperti puasa sebulan
pahalanya.

Bulan Rejab Syahrullah (Bulan Allah), diampunkan dosa orang-orang
yangmeminta ampun dan bertaubat kepada Allah. Puasa Bulan Rejab wajib
baginya:

* Diampunkan dosanya yang lalu.
* Dipeliharakan Allah umurnya yang tinggal.
* Terlepas dari dahaga di hari kiamat.

Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah
tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebiji roti.

Sasiapa bersedekah pada bulan Rejab seperti sedekah seribu dinar,
dituliskan kepadanya tiap sehelai bulu ruma jasadnya seribu kebajikan,
diangkat seribu darjat, dihapus seribu kejahatan.

Ti! ap sehari puasanya pada bulan Rejab dan sedekahnya pada bulan Rejab
seperti ibadat seribu Haji dan Umrah. Dibina mahligai seribu bilik dan
seribu bidadari, lebih cantik daripada atahari seribu kali. Bulan Rejab
bulan Allah.

Bersedekah pada bulan Rejab dijauhkan Allah daripada api neraka kerana
kemuliaan bulan Rejab, Bulan Allah.Allah jadikan di belakang bukit Jabal
Qar bumi, yang putih yang penuh dengan Malaikat dengan panji-panji
berhimpun pada tiap malam Rejab meminta ampun oleh mereka kepada Umat
Muhammad. Allah menjawap: Telah aku ampunkan mereka!

Barangsiapa meminta ampun (bersitighfar) kepada Allah pagi danpetang 70
kali atau 100 kali, pada bulan Rejab di haramkan tubuhnya daripada api
neraka.

Sesiapa berpuasa sebulan pada bulan Rejab, Allah berseru kepadanya:
"Telah wajib hakmu atasKu, maka mintalah olehmu kepadaKu. Demi ketinggian
Ku dankebesaranKu, tidak Aku tolakkan hajatmu. Engkau adalah jiranKu
dibawah `arasyKu, engkau kekas! ihKu daripada segala makhlukKu, engkau
terlebih mulia atasKu. Sukakanlah kamu, tiada dinding antaraKu dan
antarakau".(dari kitabRaudatul Ifkar)

Puasa pada 27 bulan Rejab seperti berpuasa enam puluh bulan pahalanya.
Jika disertai dengan sedekah seperti puasa seribu tahun, kerana kebesaran
hari ISRAK-MIKRAJ.

Siapa melapangkan kekeruhan, kesusahan, kesempitan orang mukmin pada
bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya Mahligai yang besar di dalam
syurga Firdaus.

Siapa berpuasa tiga hari pada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya
(berjaga), seperti dia berpuasa tiga ribu tahun.Diampunkan baginya 70
dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya
daripada jasadnya, 70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang
suhuf (ketika Qur'an dinaik ketika berlalu di Titi Sirotalmustaqim.

Rejab ertinya ta'zim (kebesaran, keagungan, kemuliaan). (Rahmat, pemurah,
kebajikan). Kerana kebesaran, keagungan dan kemulia! an bulan Rejab itu
maka Allah limpahkan rahmatNya, kemurahanNya dan terhadap hamba-hambaNya
yang beriman dan beramal solih pada bulan Rejab, dengan berpuasa pada
siangnya dan beribadat pada malamnya. Demikianlah peri keistimewaannya
keagungan bulan Rejab itu yang dinamakan dengan BULAN ALLAH.

REJAB bulan menabur benih.
SYA'ABAN bulan menyiram tanaman.
RAMADHAN bulan menuai.

REJAB menyucikan badannya.
SYA'ABAN menyucikan hatinya.
RAMADHAN menyucikan rohnya.

REJAB bulan taubat.
SYA'ABAN bulan muhibbah.
RAMADHAN dilimpahi pahala amalan.

P E R H A T I A N
Beramalah menurut kemampuan masing-masing, jika tidak dapat
melaksanakannya janganlah ditinggalkan semuanya.

.:DeMaM.....:

Ubat selsema & Demam

Khamis ari tu aku da start selsema n xlarat sgt2.Nk wt kje pun xde mod.So aku amb ct sparuh hari.Mlam plak aku rs da truk sgt n lemah stu bdan,Eri bwk aku g klinik kt Gombak tu.Tgu dlm 5mnit tibala giliran aku msk bilik doktor,nsb baikla doktor pompuan,klu doktor laki aku segan skit hehe..Pas2 doktor tnye aku skt apa.Aku ckpla demam,First doktor tu tnye aku ade pg luar negeri tak,mklulmla skrg musim virus H1N1.Tkut gak aku bila doktor tnye aku mcm tu,heheh.Pastu dia cek2,cma demam biasa je pastu g amb ubt.Dptla 3 jenis ubt n mc skali,Sume skali RM29.00.Mhal la jgk,biasala swasta kn.Tp xpe bole klim balik kt ofis huhuhu..Aku dpt ubt demam n selsema,ubt selsema tu ade 2jenis.Satu utk mlm n stu utk pagi.Yg mlm tu mkn xsmp 10minit mata da layannn ngtuk daa heheh...

Wednesday, July 1, 2009

CERITA SEDIH YANG LAWAK

Tersebut al-kisah 2 insan bercinta... yang lelaki tu nama Razak, yang pompuan tu nama Fatimah. Razak ni panggil Fatimah ni sebagai 'imah' je (nak kasi nampak manje le tuh). Imah ni lak panggil razak ni 'abang' je cos diorang ni dah close, lagi pun razak ni lagi tua drpd imah 4 tahun. Entah macam mana, diorang ni kena berpisah dlm jangka masa 3 tahun. Razak tu kena gi UK . lama gak tuh... Imah ni kesepian le kat malaysia.

Bila dah pisah lama jugak.. kendian Imah boring dok umah sorang ...Ada lak mamat yg bernama Kamarul dtg jumpa Imah. mula2 Imah dgn Kamarul ni kawan je, Kamarul ajak gi shopping, gi makan satay kajang, gi bowling. Entah macam mana, hati Imah ni dah terpaut lak kat Kamarul nih... maka hilang la bayang2 Razak drpd hati Imah..

Setelah genap 3 tahun.. Razak pun pulang ke Malaysia. Beria2 le mamat nih nak jumpa Imah. belum sempat nak call Imah, Razak ternampak Imah dgn kamarul tengah date kat tengah2 town. maka berderai le jiwa raga Razak.. sedih je mamat tuh... tak lalu makan. at the same time.. Imah dok jalan2... sembang le dgn kawan2 dia.. ntah camna dia dpt tahu Kamarul tu laki org. Imah pun frust..cuba nak kembali kepada Razak. Masa tu dia lom tau lagi Razak ni dah balik Malaysia.

Razak pun memberanikan diri dia... jumpa Imah. dia gi le rumah Imah. muka Razak masam je.. Imah tanya le apasal masam. Razak cakap.."susah lah.. aku dah tau apa yang ko buat masa sepeninggalanku" Imah terperanjat... "err bila masa lak nih.. aku setia apa..." kata Imah razak berkata... tersedu2.. " Aku sudah tau perhubunganmu dgn dgn Kamarul ..." Imah terdiam... "tamat lah hubungan kita disini sahaja ..." tambah Razak. Razak amik gitar kapuk yg dibeli drpd UK tu...seraya berkata " dengarlah lagu ini..., khas untuk mu..." Razak start nyanyi sambil menatap wajah sedih Imah yg sedang menangis...

I can tell by your eyes
That you've probably been crying forever
And the stars in the sky
Don't mean nothing to you
They're a mirror
I don't wanna talk about it
How you broke my heart
If I stay here just a little bit longer
If I stay here won't you listen
To my heart, ohhh, my heart

Imah terdiam... masih menangis....Razak sambung...

If I stand all alone
Will the shadows hide the colours of my heart
Blue for the fears
Black for the night's fears
The stars in the sky
Don't mean nothing to you
They're a mirror
www.familiazam.com
I don't wanna talk about it
How you broke my heart
If I stay here just a little bit longer
If I stay here won't you listen
To my heart, ohhh, my heart

"Suara Razak terus mendayu2....

"My heart, oh my heart, this old heart........."
"I don't wanna to talk about it, how you broke my heart.
But if I stay here just a little bit longer,
if I stay here, won't you listen
to my heart, oh, my heart? My heart, oh, my heart!"

Razak ulangi phrase yg sama....Imah terdiam...walaupun air mata masih mengalir...

"My heart, oh my heart, this old heart........."
"I don't wanna to talk about it, how you broke my heart.
But if I stay here just a little bit longer,
if I stay here, won't you listen to my heart, oh, my heart?
My heart, oh, my heart!"

Setelah tamat lagu yang dinyanyikan oleh Razak untuk imah itu... tiba2 mulut Imah berkata ... " abang, Imah nak beritahu abang sesuatu" "katakan lah duhai Imah" jawap Razak dengan suara perlahan... " err... err..." kata Imah dlm keadaan bersalah..."katakan lah .. katakan lah Imah.. abang sanggup terima..." tambah Razak...perlahan2.. Imah berkata:

"Abang..."
"Sebenarnya... Imah tak paham bahasa Inggeris..."